Friday, June 24, 2011

Lahirku, Hidupku, Memoriku.. *Kampung Gajah*

Salam readers !..jumpe lagi ea kali nie...meow ade mase terluang cikit nie tu yang mampu nak menulis..meow belek2 album dalam hp meow tadi n terbuka gambar2 tempat meow membesar 19 tahun yang lalu yang meow sempat singgah dalam cuti dua minggu hari tu..

family meow balik Perak ritu sebab saudara meow bertunang pulak..sebaya ngan meow..tapi perempuan lerrr...sebab tu lagi ramai yang mula gatal tanye meow bile lagi ??? ayoooo sabo dulu..belum mase meow lagi..hehe..

nak dijadikan cerita, saudara meow bertunang malam so siang ade free2 cikit..sebelum balik perak tu meow da deal ngn member meow (enoy) nak beli kueh apam mak die...hehe rindu seyh !! pagi2 lagi meow, mak meow, abg meow, n akak sulong meow gerak ke kampung gajah..dalam setengah jam sampai..rindu kampung gajah !!!! huwaaa !!

lepas jep lepaskan rindu masing2 (tambah2 mak meow) n amek kueh2 yang da di order hehe, kitowang gerak pulak ke kampung lame meow kat seberang sungai tu jep yang terletaknyer rumah lame meow iaitu kuaters klinik Desa Selat Pulau..ye ar mak meow kan bidan dulu..hehe..agak terjadi kesah ala2 jejak kaseh gitu ngan jiran2 lame kami..huwaaa sedih lagi..hihii

lame jugak bersembang sampai kol 10.30 pagi cam tu..tapi kan meow pelik ar..ape pasal kampung meow ni sunyi semacam je..da ta meriah macam dulu..kalo dulu riuh ngan suara budak2, orang lalu lalang, lepak2..ermmm skang ??? macam kampung hantu jep.hehehe..ye ar kan yang kecik2 dulu da besar skang..takan na melolong lagi kat tepi jalan ? hehe..tapi memang laen gile ! sayu jep rase ! swear !!!

kalo korang nak taw, yang bestnye kampung lame meow ni betul2 depan sungai Perak..buka mate nampak sungai, tutup mate nampak bidadari, buka mate balik nampak sungai lagi..*takan nak mimpi pasal sungai kowt ?*esh2...kalo orang skang nie nak hebat berenang sanggup gi pool n bayar sejam 2 hengget tu pon ta puas (asyik rase air kencing orang laen jep) kih3..meow dulu nak belajar berenang tu haa kat sungai !!!! deras ko ! ko mampu ?? hahaha *(cisss) sory pade sape yg menyampah..hehe*... teringat lagi kesah tengah2 mandi kene ketit di udang, ikan buntal, obor2 jep tade..haha..pengalaman plaing best bile jumpe ular belang hitam kuning tengah melingkar tido atas kayu..errrr serem time tu nak mandi !!

sungai ar rumah kedua meow dulu waktu kecik2..tapi kan kitowang yang mandi tu tade masalah mak bapak ta kasi ke ape..sebab mak bapak pon join sekali..haha !!! kitowang mandi petang2, orang2 tua dok lepak2 tepi sungai tengok kitowang mandi..so ape nak takut ??? hehe..siap berkelah atas pulau lagi, ko mampu ? hehe..paling best bile air surut n ade pulau sementare timbul tengah2 sungai..siap maen bola lagi..tapi bile air naek, teguk telan air liur jep la tengok sungai daripade atas..ahaha

tapi bile meow balik ritu, meow tengok sume da laen..sungai Perak da makin kering..da banyak pulau2 kecik timbul kat tengah2 sungai tu..siannye...sedih jep mase tengok sungai time tu...korang nak tengok ??? jum !


sumpah dulu lagi cantik airnye..dulu pulau yang kecik ni tenggelam timbul..tapi skang da statik da die timbul..


dulu kitowang ade sampai pegi ke tengah2 sungai tu..air memang jernih..skang tidak lagi


rindunye..ni ar tempat maen meow ngan kawan2 dulu..

kalo korang nak taw, sungai nie memang betul berhadapan dengan rumah2 org..tak terkecuali rumah lame meow..so sape2 yang mandi tu memang dapat orang laen tengok..tade ar bahaye sangat kan..


nampak tu ? sebelah kanan ni la warung yang daripade dulu ade..merangkap jiran paling dekat family meow..sebelah warung tu sungai..so mmg btul2 depan sungai..


rindu nak lalu kat jalan nie..sambil bawak basikal..ermmm


ni jambat tempat kitowang lepak2..ni jugak sbg jeti kitowang nak turun ke sungai..hehe


sedeyh..rumah lame meow da macam hutan..


kawan2, nie ar rumah meow dulu daripada meow lahir sampai meow 16 tahun


mase mak meow yang pegang klinik nie, klinik ni jadi juara klinik desa paling bersih n cantik peringkat negeri tahun 2004..bayangkan kat dalam Perak ade berape klinik desa n klinik nie juara ? hebat kan ?


sadis..tuan baru yang duduk kuaters nie malas rajin *no komen*

meow masih ingat dulu bila abah meow balik jep dalam sebulan  2-3 kali, mesti gotong royong bersihkan kawasan rumah nie kitowang anak beranak..pelik pulak ngan family bidan yang baru amek alih nie..kate klinik kesihatan kan mesti ar bersih, tapi ni ?

ermm kalo boleh mmg meow nak snap banyak lagi gambar time tu tapi nie jep yang sempat..kalo de kesempatan meow akan sambung ngan pic2 laen pasal kampung lame meow...lepas jep selesai lepaskan rindu, kitowang gerak balek ke rumah opah meow kat kg Layang-Layang Kiri, Pasir Gajah @ Parit sambil terkenang zaman kecik2..



*agak2 ade ke lagi kesempatan nak datang lagi ke sini ? ermmm

1 komen pembaca awesome:

Te-Yan said...

Ye lah Acu..skang sungai perak dah tak macam dulu..kat kampung opah Mama di kuala kangsar pun sama..kering dah sungai belakang umah opah tu. Teringat kenangan Mama terjun sungai dari atas titi tempt keta moto dok lalu..huhuhu best..pastu carik siput sedut kat tebing2 sungai..woooo best bebenor..kalau kat kmpung arwah ayah Mama, nun di teluk intan..10 minit je dr kg gajah Acu tu..huhuh kenangan manndi parit depan umah opah..pastu menjerit sakan sebab lintah melekat kat betis...huhu..tapi semua tu tinggai kenangan..dah tak ramai pun orang kat kampung tu..masing2 dah berhijrah.... moralnye di sini..Kenangan itu satu pegalaman dalam hidup....jadi jangan mudah dilupakan....