Monday, January 24, 2011

Meow | Anda Matang ?

matang..
ape itu kematangan ?

Matang diukur dengan kedewasaan pemikiran 
dan keseriusan dalam tindakan.Umur bukan penentu kematangan. Penentu kematangan adalah kefahaman. Apabila manusia berjaya mencapai kefahaman ini, barulah dia dikira sebagai matang dalam erti kata sebenar.

matang itu bukan sahaja dari segi penampilan ataupun fizikal.
sebenarnya kematangan seseorg itu terletak pada emosi, rohani, dan mentalnya.perkara yg amat penting adalah mengatasi masalah dengan 
sifat rasional dan berfikiran waras..tidaklah terus melulu bersikap childish dan 
melarikan diri kan..

bagaimana kita mahu berdiri sendiri jika kita terus melenting dgn percakapan 
orang ?malah, jadikan itu sebagai kayu pengukur untuk mendorong diri kita 
ke arah yg lebih positif..

niat sebagai kawan selalu .disalah erti mengapa ?
adakah masih belum capai tahap kematangan yg dimaksudkan ?
perkara ini rumit.kita manusia tidak sama..semua berlainan..
apa yg dibuat seperti ejekan atau guruan "tusuk dalam" itu apa 
motifnya kalau bukan utk myedarkan sekeliling anda.kamu sedar akan hal itu ?
adakah kamu anggap itu sebagai penghinaan ?
bukankah itu salah satu isyarat utk anda berubah ?
mengapa sering disalah erti ?

~ to husain hamid :

ni pon kalo ko bace..matang la sikit..ko ta paham maksud tersirat aku..aku nak tengok cara ko 
hadapi soklan2 aku tu tapi aku rase aku tanye benda2 yg rasional kn..aku ta tanyer soklan merepek2..
cam ne ko na jalani kehidupan sbg mnusia kalo ko cepat melenting then bsikap mcm kanak2 
apabila "disergah" macam tu ? we are19 already la..hidup ni lagi dasyat drpd ape yg aku buat tadi.
kalo yg tadi pon ko ta dapat na terima, yg lain mcm mne...skop dunia ni besar...pemikiran 
ko mungkin ta dpt melangkau drpd kebiasaan..sebab tu la ko cepat pandang negatif 
dan anggap apa yg aku buat tu as "penyebok" , "busybody"..tapi kalo ko amati betul2, ko dapat tangkap ape yg aku na sampaikan..aku rase sebelum ni aku ta penah bercakap face to face ngn ko macam tadi..so kenapa nak rosakkan perbualan tadi dengan perangai budak2 ko tu ?
ko ingat ape yg aku buat sebelum ni hina ko ke ? ape yg diorang cakap tu hina ko ? betol la ko ta paham..sebab, kalo ko paham ko mesti dapat terima..itu semua teguran membina..aku lebih suka gunakan cara ko sedar sendiri drpd org lain sedarkan straight forward..aku mmg sengaja bt mcm tu sbb na tgk tahap mane ko boleh tahan kene psyco..kite lelaki la sen..aku paham la sebab aku pon lelaki..talk as a man oke ! dalam diam aku perhatikan kawan2 aku, makin penink aku..
semua dengan peel masing2..dalam diam aku terfikir macam mane na bentuk kawan2..aku pon ta perfect mane..tapi at least ta nampak freak depan org lain..teguran itu membina selagi ko paham maksudnyer..



Moga menjadi bahan muhasabah diri kepada anda pembaca di luar sana untuk mengukur kematangan diri.



Mari tanya diri kita, apakah kita hari ini matang?

3 komen pembaca awesome:

tashatusyut said...

sangat interesting...hope korang dapat bebaek ek......n...smoge usen...n kite semue mencapai kematangan yg sebenarnyer...=)

mar ismail said...

eh ape yg jadi..
adakah aku terlepas adegan manje2 antara jam & jin.

tashatusyut said...

aah mar..
ko terlepas adengan yg sgt menarik antare mereke...hoho
aku jd tengah2...klaka seyh...wa3